WTCC: Michelisz, Ficza és Nagy - Három magyar pilótával indul a szezon
FELVEZETŐ KÖR
Kedden pont került Michelisz Norbert a Honda gyári csapatához való szerződése utáni várakozás végére: a Zengő Motorsport bejelentette, két ifjú, magyar tehetséggel, Ficza Ferenccel és Nagy Dániellel vágnak neki a Túraautó-világbajnokság 2016-os küzdelmeinek! Mire lesznek képesek a fiatalok? Lopez harmadszorra is dominálni fog? Vagy esetleg Michelisz vagy valaki más képes lesz legyőzni az argentint?
MAGYAROK
Már az is szenzációként hatott, hogy a magyar csapat két autóval szerepelt a WTCC március elején kiadott nevezési listáján, ám ekkor még a pilóták kilétéről csak találgatni tudott a közvélemény. A napokban került sor a bejelentésre, miszerint a Túraautó-Európa-bajnokságon 2012 óta időnként már feltűnő, tavaly a Hungaroringen győzelmet is arató 19 éves Ficza Ferenc, és a tavaly életre hívott TCR bajnokságban már bemutatkozó, élete első versenyhétvégéjének időmérőjén harmadik időt autózó, a vízilabda-válogatott Nagy Viktor öccse, a 17 éves Nagy Dániel vezeti Zengőék két Hondáját. Az, hogy Zengő Zoltán csapatfőnök hogy volt képes csodák csodájára 2012 után újra két autóval nevezni a világbajnokságra, szinte hihetetlen, de mindezek fényében kell az elvárásainkat is "kalibrálni" az idei szezon előtt. Nem szabad magasra tennünk a lécet a nemzetközi porondon azért még rutintalan versenyzőknek, pláne, hogy a csapat nem tudta megvásárolni az idei fejlesztéseket azok magas árai miatt. Egy biztos: a Michelisz Norbiért és a Zengő Motorsportért évek óta rajongók minden eddiginél nagyobb hangzavart fognak csapni a Hungaroringen április 24-én megrendezendő versenyek során.
Michelisz Norbertet senkinek nem kell bemutatnunk, a két privát világbajnoki címmel rendelkező versenyzőnknek már igencsak kijárt egy gyári szerződés, a kérdés már csak az volt, mikor üresedik meg egy hely számára. Gabriele Tarquini Ladához igazolásával eljött az idő, így idén mindenki Norbija már a Honda gyári csapatánál versenyez majd Tiago Monteiro és Rob Huff oldalán. Óriási esélyt kap a hímesházi pilóta, mindennél nagyobb esélye lesz elhódítania a világbajnoki címet, elegendő alkatrész híján már nem kell úgy óvnia a technikát, mint évekig tette azt privátként, és természetesen a legújabb fejlesztések is rendelkezésére fognak állni, a tehetségét pedig senki sem kérdőjelezi meg - nem mindenki kap gyári szerződést csak úgy.
AZ ELLENFELEK
Esély lehet Michelisz számára, hogy a sportágba két éve megérkező, és azóta Lopez révén két egyéni és két konstruktőri címet is begyűjtő Citroen tavaly év végén bejelentette, gyári szinten kivonul a sportágból 2017-től. Az eddigi négy helyett már csak két autót indító franciák feltehetőleg idén is lépéselőnyben lesznek, ám nagy fejlesztéseket valószínűleg már nem hoznak, így kérdéses, hogy az argentin képes lesz-e megszerezni harmadik világbajnoki címét. Lopez annak ellenére is domináns teljesítményt nyújtott az elmúlt két évben, hogy a franciák Loebbel és Mullerrel tervezték learatni a sikereket. Sorsdöntő év elé néz idén mind Muller, mind Lopez: ha francia idén sem tudja legyőzni csapattársát, könnyen visszavonulhat, míg az argentinnak helyet kell találnia magának a következő évre. A gyári csapat kivonulásától függetlenül lesz még Citroen a mezőnyben, a csapattól távozó, kilencszeres rali-világbajnok, Sebastien Loeb saját csapata három autót indít idén.
Nem tudni, mire lehet számítani a Ladától, a Rob Huffal helyet cserélő Tarquinivel, a Citroen gyári szerződéséről lecsúszó Hugo Valentével, és a maradó Nicky Catsburggal induló csapat évek óta nem tudja átlépni saját árnyékát, az eddig csak két futamgyőzelmet szerző orosz márkánál azonban úgy tűnik türelmesek a projektükkel kapcsolatban, és talán a tapasztalattal és fiatalos lendülettel felfrissített pilótafelállással új lendületet kapnak. Van egy visszatérő márkánk is idén: a legutóbb 2011-ben Robert Dahlgrennel már próbálkozó Volvo idén gyári támogatással indít két autót, ám hogy mire lesznek képesek, még kérdéses ám optimizmusban nincs hiány: pilótájuk, Fredrik Ekblom szerint meglepetést szerezhetnek idén, és ha abból indulunk ki, hogy a már említett Citroen is új belépőként tudta felülmúlni a mezőnyt, nem lennénk meglepve, ha győzelmekért harcolnának a svédek.
GYÁRTÓK NEVEZÉSI LISTÁJA
CSAPAT |
AUTÓ |
VERSENYŐ |
Citroen | Citroen C-Elysee WTCC | Jose Maria Lopez |
Citroen | Citroen C-Elysee WTCC | Yvan Muller |
Honda | Honda Civic WTCC | Michelisz Norbert |
Honda | Honda Civic WTCC | Rob Huff |
Honda | Honda Civic WTCC | Tiago Monteiro |
Lada | Lada Vesta WTCC | Gabriele Tarquini |
Lada | Lada Vesta WTCC | Hugo Valente |
Lada | Lada Vesta WTCC | Nick Catsburg |
Volvo | Volvo S60 | Fredrik Ekblom |
Volvo | Volvo S60 | Thed Björk |
PRIVÁTOK NEVEZÉSI LISTÁJA
CSAPAT |
AUTÓ |
VERSENYZŐ |
Sebastien Loeb Racing | Citroen C-Elysee WTCC | Tom Chilton |
Sebastien Loeb Racing | Citroen C-Elysee WTCC | Gregoire Demoustier |
Sebastien Loeb Racing | Citroen C-Elysee WTCC | Mehdi Bennani |
Zengő Motorsport | Honda Civic WTCC | Ficza Ferenc |
Zengő Motorsport | Honda Civic WTCC | Nagy Dániel |
NIKA Racing | Chevrolet RML Cruze |
John Bryant-Meisner |
ROAL Motorsport | Chevrolet RML Cruze | Tom Coronel |
Campos Racing | Chevrolet RML Cruze | John Filippi |
Campos Racing | Chevrolet RML Cruze | ? |
Münnich Motorsport | Chevrolet RML Cruze | René Münnich |
VERSENYNAPTÁR
A helyszínek tekintetében nincs változás az idei versenynaptárban, idén is ugyanarra a tizenkét pályára látogat a mezőny, mint tavaly, egyedüli változás a sorrendben van, idén a franciaországi Paul Ricard aszfaltcsíkján kezdi a mezőny az évet. 2016-ban is lesz verseny a legendás Nordschleifén, a Hungaroringre pedig április 22-24-én látogatnak Micheliszék.
április 3. | Franciaország |
április 17. | Szlovákia |
április 24. | Magyarország |
május 8. | Marokkó |
május 28. | Németország |
június 12. | Oroszország |
június 26. | Portugália |
augusztus 7. | Argentína |
szeptember 4. | Japán |
szeptember 25. | Kína |
november 6. | Thaiföld |
november 25. | Katar |
VÁLTOZÁSOK
A futamhétvégék lebonyolításában viszont lesznek változások: a kvalifikációhoz nem nyúltak hozzá, csakúgy min tavaly, idén is három szakaszból áll majd, a Q2-re tizenketten maradnak, míg a Q3-ra öten. Ezen utolsó szakaszban pedig mind az öt versenyző egyenként fut egyetlen gyors kört. Az újdonság csak ezután jön, az idei évtől ugyanis bevezetik a MAC3 névre keresztelt időfutamot, amelyet mindig a Q3 után rendeznek meg. A már a kerékpársportból is ismert formula alapján a gyártók három autóval indulhatnak a MAC3-on, az itt szerzett pontok pedig csak a konstruktőri pontversenybe számítanak bele.
Változás történt még a súlykompenzációban is, az eddigi +60 kg helyett idén már 80 kg-ot kapnak a leggyorsabbak. Újítás az is, hogy idéntől máshogy osztják ki a pluszsúlyokat: eddig az, aki 3 tizeden belül teljesített a legjobbhoz képest az időmérőkön és a versenyeken, ugyanannyi ballasztot kapott, mint ellenfele. Mostantól azonban minden egyes tized lemaradással 10 kilóval könnyebben szállhatnak harcba az üldözők. A hétvégén, Franciaországban, majd két héttel később Szlovákiában a Citroenek indulnak +80 kg-mal.
Megcserélik a futamok sorrendjét is: az eddigi fordított rajtrácsosat, ami eddig a második verseny volt, 2016-tól nyitóversenynek fogják hívni, így értelemszerűen mostantól előbb rendezik meg, mint az úgy nevezett főversenyt, ami pár körrel hosszabb lesz, és az időmérőn elért valós eredmények alapján rajtolnak el. Ez teljesen más felfogást fog követelni a pilótáktól, hisz például a pole pozíciót szerző versenyzőnek az első futamon kell felküzdenie magát, úgy, hogy közben a technikára is figyelnie kell. Ez mindenképpen nagyobb kockázattal jár a legjobbak számára, de izgalmasabb világbajnokságot eredményezhet a nézőknek. Sokan úgy vélekednek, hogy a főversenyen több pontot kéne osztani a pilóták között, hisz itt mutatkozik meg a valós erősorrend, ám eddig nincsenek hírek a változással kapcsolatban.
Mi mindenesetre már nagyon várjuk a hétvégét, hogy szurkolhassunk a franciák után a második legnépesebb nemzetnek a WTCC 2016-os szeonjában: Hajrá Magyarok!
(Fotók: formula.hu, motorsport.v10.pl, hosszabitas.hu)